Pressemeddelelse:

Rekordlav ventetid på apotekerne – borgerne kommer dobbelt så hurtigt til

30. december 2016 Ny måling viser, at den gennemsnitlige ventetid på apotekerne er på to minutter og 14 sekunder.

Det er aldrig gået hurtigere at komme til skranken på apoteket. En ny måling foretaget af Danmarks Apotekerforening viser, at den gennemsnitlige ventetid er på to minutter og 14 sekunder. Dermed kommer borgerne mere end dobbelt så hurtigt frem til ekspedition i forhold til, da Apotekerforeningen begyndte at måle ventetiden i 2008.

Den nye rekordmåling glæder Apotekerforeningens formand Anne Kahns.

"Medicin og rådgivning er vigtigt for os alle sammen. Derfor skal det også være nemt at komme til. Apotekerne har over de sidste mange år haft et stort fokus på, at borgerne skal komme hurtigere til, og det er rigtig godt at konstatere, at indsatsen gør en forskel," siger formanden.

Det er ikke kun den gennemsnitlige ventetid, der er rekordlav. Målingen viser også, at lige godt 99 procent kommer til indenfor 10 minutter. Det er første gang i målingernes historie, at under en procent venter i mere end 10 minutter.

Der er flere grunde til, at ventetiden på apotekerne er blevet kortere. Det skyldes blandt andet, at apotekerne har mere fokus på ventetiden, at arbejdsgangene er blevet mere effektive blandt andet via brug af ny teknologi i form af fremtagningsrobotter, samt at skrankebemandingen tilpasses via elektronisk belastningsovervågning.

Anne Kahns siger dog, at borgerne ikke skal regne med, at gennemsnitsventetiden bliver meget kortere, end den er nu.

"Apotekernes ansatte er eksperter i lægemidler, og der skal være tid til at give borgerne god rådgivning om deres medicin. Derfor kommer vi ikke til at opleve, at der slet ikke er ventetid på apotekerne," siger Anne Kahns.

Målingen er foretaget af Danmarks Apotekerforening i uge 41 i oktober. I alt deltog 295 af landets omkring 400 apoteker i undersøgelsen. Ventetid er tiden fra kunden trækker et nummer, til kunden kaldes frem til ekspedition.

12. oktober 2016

Danmark har de laveste priser på kopimedicin blandt 22 europæiske lande

Med en gennemsnitlig pris på 1 krone per døgndosis indtager Danmark førstepladsen over lande i Europa med de laveste medicinpriser for syv store behandlingsområder.

Læs analysen her

Apotekerne udvider åbningstiderne

Flere apoteker holder åbent efter fyraften og på søndage.

Læs artiklen i Farmaci her
28. september 2016

Kort ventetid og længere åbningstider på apoteket

En ny måling viser, at 84 procent af borgerne bliver ekspederet på apoteket inden for fem minutter. Gennemsnittet af alle kundernes ventetid var 2 minutter og 45 sekunder.

Læs analysen her