Pressemeddelelse:

Apoteker i indsats mod ensomhed

19. april 2016 Tre apoteker i Aarhus samarbejder med Aarhus Kommune i indsats mod ensomhed. Indsatsen er vigtig, og andre kommuner kan lade sig inspirere af den østjyske model.

Tre apoteker i Aarhus har indledt et samarbejde med Aarhus Kommune om at forebygge ensomhed. Det er en vigtig indsats, som gerne må sprede sig, mener formand Anne Kahns i Danmarks Apotekerforening.

"Apotekerne har en tæt kontakt til borgerne, når vi møder dem i skranken. Vi er ofte deres primære indgang til sundhedssektoren, og derfor er apoteket en oplagt partner til projektet. Jeg håber, at andre kommuner lader sig inspirere, og i de overvejelser skal det også med, at ensomhed ikke bare rammer på livskvaliteten. Ensomhed går også ud over sundheden. Så der er mange gode grunde til at tage fat om problemet", siger Anne Kahns.

Kontakten til borgerne opstår i dialogen i skranken. Apotekerne kan tilbyde borgerne hjælp med information om lokalområdets muligheder for fællesskaber. Når en borger tager imod tilbuddet, tager kommunen kontakt inden for 2-3 dage.

"Vi har henvist tre borgere på den måde, og de reagerer med glæde. Vi har et fortroligt forhold til mange borgere, og når vi oplever folk, der giver udtryk for at være ensomme, er blevet alene og har mistet hustruen eller har et dårligt humør, kan vi sagtens hjælpe borgeren til mere information om muligheder for at indgå i et fællesskab", siger Marianne Kallesen, apoteker, Aarhus Viby Apotek.

Projekt Genlyd er et forebyggelsesprojekt i Aarhus Kommune.

Formålet er at skabe fællesskaber og forebygge ensomhed og øge livsglæden og trivslen blandt borgere i Aarhus. Samarbejdet med apotekerne er det første i en række af flere samarbejder med lokale organisationer og virksomheder.

Genlyd er udviklet med inspiration fra et projekt i Barcelona.
(Kilde: Aarhus Kommune)

Kontaktinformation

Anne Kahns, formand, Danmarks Apotekerforening via journalist Peter Starup på 2677 2599

Marianne Kallesen, apoteker, Aarhus Viby Apotek
Tlf. 8614 1299, mail: 331mk@apoteket.dk

Jette Skive, rådmand, Sundhed og Omsorg, Aarhus Kommune

Tilmelding til nyhedsbrevet

Få de nyeste analyser og nyheder om medicin, apoteker og apoteksregulering.

Tilmeld dig her

Pressemeddelelser fra Apotekerforeningen

Se de pressemeddelelser som Apotekerforeningen har sendt ud.

Se pressemeddelelserne her