Pressemeddelelse:

Byge af nye apoteker

4. september 2015 Det bliver lettere for medicinbrugerne at få fat i deres medicin. Allerede nu er 52 nye apoteker enten på vej eller allerede åbnet, efter landets apotekere fra 1. juli fik mulighed for at åbne flere nye enheder.

Det bliver lettere at få fat i medicinen for mange af landets medicinbrugere, efter en ny lov trådte i kraft 1. juli. I alt 52 nye apoteker (se vedhæftede liste), hvor borgerne kan komme ind fra gaden og få ekspederet deres recept, har slået dørene op eller gør det inden for en nær fremtid.

Knopskydningen skyldes den nye apotekerlov. Fremover må en apoteker eje op til syv filialer inden for en radius af 75 kilometer fra moderapoteket, og mange har altså allerede benyttet sig af de nye muligheder.

"Jeg er ikke overrasket over, at de nye enheder allerede skyder op. Vi har i mange år bedt om bedre muligheder for at åbne nye enheder, fordi vi har kunnet se behovet blandt medlemmerne. De første tal bekræfter behovet, og jeg er glad for at se, at apotekerne arbejder hurtigt med de nye muligheder for at give borgerne en endnu bedre service," siger Anne Kahns, formand i Danmarks Apotekerforening.

De 52 nye apoteker fordeler sig over Jylland, Fyn og Sjælland, og der er flere på vej.

"Der kommer flere. Det ved vi fra den dialog, vi har med medlemmerne. Desuden er jeg sikker på, at mange apotekere bruger lidt tid på at se den nye virkelighed an, men som vil nå frem til, at der er gode perspektiver i at åbne flere enheder," siger Anne Kahns.

Ikke alle apotekere har meldt offentligt ud om deres planer, og derfor er det ikke muligt at sætte adresse på alle nye filialer. På den vedhæftede liste ses beliggenheden af de nye filialer, som p.t. kan offentliggøres.

Tilmelding til nyhedsbrevet

Få de nyeste analyser og nyheder om medicin, apoteker og apoteksregulering.

Tilmeld dig her

Pressemeddelelser fra Apotekerforeningen

Se de pressemeddelelser som Apotekerforeningen har sendt ud.

Se pressemeddelelserne her