Debatindlæg:

Medicinsalg skal ske fra apoteket

3. juli 2014 Anne Kahns, formand, Danmarks Apotekerforening.

Efter at svenskerne liberaliserede deres apoteker, har både forskere, den svenske stats egne udredninger og patientorganisationer advaret om, at patientsikkerheden er under pres, fordi de nye ejere af apotekerne har fokus på profit og ikke patientsikkerhed. Da Matas sidste år blev børsnoteret, hed det i børsprospektet, at "den aldrende danske befolkning udgør endnu en vækstfaktor", fordi flere og flere "tyr til selvmedicinering og anvendelse af håndkøbsmedicin i stedet for receptpligtig medicin."

Så mine advarsler imod at gøre apotekerne til en del af detailhandlen bygger bestemt ikke på fiktion, som Liberal Alliances Joachim B. Olsen skriver. Derfor er jeg også glad for, at regeringen vil fastholde apotekerne i sundhedssektoren. Apotekerne skal bidrage til at løse de medicinproblemer, som har enorme omkostninger både for den enkelte, som lider under medicinproblemer og for samfundet.

Det er ikke helt nemt at forstå apotekssektoren helt til bunds. Det demonstrerer Joachim også, når han kritiserer, at apotekerne ligesom andre forretninger sælger andet end medicin. Han ved tilsyneladende ikke, at apotekernes samlede økonomi er lagt i faste rammer i en aftale med staten. Så når apoteket sælger en solcreme, så er det med til at holde medicinpriserne nede.

Han bruger også problemerne på håndkøbsudsalg som et argument for liberalisering. Men håndkøbsudsalg er ikke apoteker. Det er små butikker som bagere, kiosker og købmænd, der sælger medicin. Problemerne er uacceptable, men de understreger, hvorfor medicinsalg netop skal ske fra rigtige apoteker, som er uvildige, og hvor ejeren har en sundhedsfaglig baggrund.

Vi vil gerne åbne flere apoteker i stedet for disse nødløsninger. Det ser da også ud til, at det bliver muligt i den model for fremtidens apotek, som regeringen arbejder for. Det afgørende er, at medicinsalg ikke skal bruges til at trække kunder i butikken. Medicinsalg skal handle om, hvordan borgerne får den bedst mulige behandling.

Indlægget er bragt i Nordjyske Stiftstidende 3. juli 2014.

Fremtidens apotek

10 bud på løsninger, der kan bidrage til bedre patient-sikkerhed og mere sundhed for pengene i Danmark.

Se de ti forslag her

Holdningspapirer

Politikpapirer

Se hvad apotekerne mener om en række emner, blandt andet om regulering, service, tilgængelighed, medicintilskud og ejerskab.

Læs politikpapirerne her